1402/04/01 1243
با توجه به رشد روز افزون تکنولوژی تعداد قطعات الکترونیکی خودرو که از آنها به عناوینی مختلف یاد میشود مثل یونیت و ایسیو که مانند مغز، اطلاعات را دریافت و بعد از تجزیه و تحلیل فرمان همهچیز را کنترل میکنند. مزایای این سیستم، بیشمار است که ساده کردن روند عیبیابی خودرو یکی از مهمترین آنها محسوب میشود.
دیاگ خودرو یا دیاگ زدن خودرو بهمعنای اجرای عملیات عیبیابی توسط دستگاه دیاگ است.
دستگاه دیاگ دستگاهی الکترونیکی است که در سایز و برند مختلفی وجود داشته باشد. که پس از اتصال به سوکت عیب یاب خودرو و پس از انتخاب مدل، کار خود را شروع میکند. این دستگاه میتواند بهسادگی همه اطلاعات مربوط به خطای خودرو و همچنین پارامترهای کارکرد سیستم های مختلف را از یونیت الکترونیکی مانند ایسیو برداشت و با ارائه به متخصص، به پیدا کردن ریشه مشکل کمک شایانی داشته باشد.
سوکت مخصوص اتصال دستگاه دیاگ، بسته به مدل خودرو میتواند کنار موتور یا کابین داخلی ماشین باشد. کافیست دستگاه را به اتومبیل متصل کنید تا لیست امکاناتی که این ابزار در اختیارتان قرار میدهد را روی صفحه آن مشاهده کنید.
کارکرد دستگاه دیاگ:
1- نمایش مشخصات یونیت یا ایسیو
مشخصات ایسیو از قبیل نوع ایسیو-شرکت سازنده-نوع نرم افزارو سخت افزار- نوع کالیبراسیون
2- نمایش خطا:
خطاهای که در یونیت ها ثبت شده است را نمایش می دهد
3- پاک کردن خطا:
این دستگاه به گزینه پاک کردن خطا هم مجهز است. درواقع تمام خطاها و مشکلاتی که با استفاده از نرمافزار قابل حل باشند، توسط دستگاه دیاگ رفع خواهند شد. اگر خطایی بعد از اجرای این دستور همچنان به جای خود باقی بود، یعنی مشکل سختافزاری است و باید نسبت به تعمیر یا تعویض قطعه مربوطه اقدام کرد.
4- نمایش پارامترهای مقداری و حالتی در خودرو:
قابلیت دیگر دیاگ نمایش پارامترها مقداری مانند تایم پاشش - دمای موتور ولتاژ باطری و...می باشد پارمترحالتی یا روشن یا خاموش یا فعال و غیر فعال بدن چیزی را نشان می دهد مثل کولر روشن یا خاموش - فن فعال یا غیر فعال
5- فلش و ریست و مقدار دهی ایسیو
در این گزینه ها برنامه ایسیوحالت کارخانه برگردانده می شود
6- دانلود و تبدیل یونیت ها:
ایسیو دوباره برنامه ریزی مشود و می توان یونیت ها را در صورت امکان به خودو یا مدل دیگری تبدیل کرد
7- پیکربندی انواع یونیت
8-تغییرات در برنامه ایسیوها
با استفاده از این دستگاه میتوانید لیست خطاهای دائم یا موقت اتومبیل را مشاهده و نسبت به رفع آن اقدام نمایید محل قرار گیری سوکت عیب یابی در خودرهای مختلف می تواند متفاوت باشد عموما این سوکت و درگاه عیب یابی در قسمت بالای راننده بر روی داشبرد تعبیه شده هست ولی خودروهای وجود دارد که سوکت آنها می تواند در زیر کاپوت و کنار موتور و حتی داخل داشبرد وجود یا قسمت کنسول وسط قرارداشته باشد در اصل دستگاه دیاگ یک اینتر فیس است که اطلاعات ایسیوهای خودرو را اسکن و به کاربر نشان می دهد موضوع مهم این است که دیاگ در خیلی از موارد شاید دارای خطایی نباشد و این کاربر یا تکنسین است که با توجه به دانش و تجربه خود از طریق آنالیز پارامترها نسبت به عیب یابی خودرو اقدام نماید
دیاگ ها ی مولتی برند با توجه به برنامه داخلی خود قابلیت اتصال به خودروهای شرکت های مختلف را دارند
و معمولا می توانند عیب یابی یونیت های زیر را انجام دهند
1- ایسیو موتور
2- ایسیو گیربکس
3-یونیت ایموبیلایزر
4- یونیت های شبکه مالتی پلکی
5-یونیت ها ی ترمز مثل abs
6-یونیت های ایربگ
7- یونیت های کولر اتوماتیک
در چه مواقعی خودرو باید دیاگ وصل شود
1- روشن شدن چراغ هشدارروشن یا چشمک زن شود. در سیستم های که دارای یونیت می باشند مثل چراغ چک - چراغ هشدار ایربگ و...
2- مواقعی که احاس می شود سیستمی کارکرد خود را صحیح انجام نمی دهد
3- بهتر است هر 20000 کیلومتر یا 6 ماه هر کدام زودتر برسد نسبت به چکاب و اطمینان از صحت کارکرد سیستم های دارای یونیت اقدام نمود